Kevés olyan személyiség van a magyar történelemben, akinek a neve annyira összefonódott volna a nemzeti identitásunkkal, mint I. István királyé. Nemcsak az első magyar királyként, hanem a keresztény magyar államiság megalapítójaként is emlékezünk rá. Augusztus 20-át, mely dátum köré a szentté avatási ünnepségek kötődnek, 1771 óta nemzeti ünnepként tartjuk számon. De vajon miért avatta őt szentté az egyház? Ebben a bejegyzésben ennek járunk utána.
A történelmi háttér
A X. század végén a magyarság válaszút előtt állt. Dönteni kellett, hogy nomád, pogány törzsszövetségként éljenek-e tovább, vagy betagozódjanak a keresztény Európába. Géza fejedelem felismerte, hogy a magyarság hosszú távú fennmaradásához és a nyugattal való politikai kapcsolatépítéshez elengedhetetlen a kereszténység felvétele. Fiát Vajkot, a későbbi Istvánt, már gyerekként megkereszteltette.
Istvánt 1000. karácsonyán, vagy 1001. január 1-jén koronázták meg Esztergomban. Ezzel hivatalosan is megalapította a keresztény királyságot. A koronát II. Szilveszter pápától kérte, ez a tett azt is jelentette, hogy az országot a római egyház és nem a német-római császár védnöksége alá helyezte. A felkenéssel nemcsak király lett, hanem az akkori szokás szerint szakrális hatalmat is kapott, vagyis önállóan rendelkezhetett egyházi ügyekben is. Az ő uralkodása alatt kezdődött meg a magyar társadalom radikális átalakulása: a törzsi-nemzetségi rendszer helyére a feudális királyság lépett, törvényei szigorúan védték a vallást és elősegítették az egyház kiépülését, a hittérítéshez külföldről hívott papokat.
A kereszténység mellett kiemelten fontosnak tartotta a kulturális sokféleséget is. “Az egynyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő” - hangzik a fiához, Imre herceghez írt Intelmekből gyakran idézett mondat. Ebben a latin nyelvű, az uralkodáshoz tanácsokat adó szövegben István hitet tesz a nyitottság, a vendégszeretet, a vallásosság és a jogrend mellett. Ezzel a szemléletmóddal messze megelőzte korát, és hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország stabil állammá váljon.
Egyházpolitikája
Az egyház szemében nem pusztán egy eredményes uralkodó volt, hanem egy mélyen vallásos keresztény is, aki életét a hit terjesztésének és az egyház építésének szentelte. István életét személyes tragédiák is beárnyékolták. Imre herceg fiatalon, egy balesetben életét vesztette, de István hite nem rendült meg.
Nevéhez fűződik tíz püspökség és több egyházi központ megalapítása, köztük az esztergomi és a kalocsai érsekségé is. Törvényei is tanúskodnak arról, mennyire fontosnak tartotta az egyház támogatását: kötelezővé tette a vasárnapi pihenést és a misén való részvételt, előírta a templomépítést, a böjtöt, a gyónást és büntette a pogány szokásokhoz való visszanyúlást. Erős kezű és következetes uralkodó volt, akinek határozott célja volt, hogy országát a nyugati keresztény civilizáció szerves részévé tegye.
Törvénykönyve bevezetésében így fogalmaz: „Mivel minden egyes nép a maga törvényeit alkalmazza, ezért mi, szintén Isten akarata szerint kormányozva országunkat, az ókori és mostani császárok követésével elrendeltük népünknek, miként folytasson tisztes és háborítatlan életet.”

Miért lett szent?
A szentté avatást egy hosszú és alapos vizsgálat előzi meg. István esetében egyértelmű volt a keresztény hit terjesztése, hiszen nem csupán felvette a vallást, hanem egész országát rákényszerítette a követésére. Egyházszervezői munkássága során elősegítette a papság megerősödését, szorgalmazta a kolostorok építését, püspökségeket alapított és bevezette a tizedet. Példamutató és erkölcsös életet élt, magánéletét is a keresztény normák szerint formálta. Halála után tisztelet övezte, sírja felnyitásához több csoda is kapcsolódott.
A legendák szerint a koporsóját nem sikerült az első próbálkozásra felnyitni, hanem csak öt nappal később. Ekkor látták, hogy a teste szinte teljesen ép maradt, különösen a jobb keze (ez az úgynevezett Szent Jobb, melyet ma nemzeti ereklyeként őrzünk) és a körülötte állók elbeszélése alapján balzsamos illat szállt a levegőben.
A szentté avatás folyamata
István 1038. augusztus 15-én halt meg, Székesfehérváron. Ezután a trónviszályok és pogánylázadások időszaka következett a magyar nép történetében. Negyvenöt évvel később, I. László király kezdeményezésére VII. Gergely pápa engedélyezte a szentté avatást. A canonisatio az egyház hivatalos kijelentése arról, hogy az elhunyt Isten dicsőségében van, és példaként állítható a hívek elé. 1083. augusztus 20-án magyar püspökök, apátok és előkelőségek jelenlétében István király testét, ezüstládába zárt ereklyéivel együtt, László a székesfehérvári királyi bazilika oltárára emeltette. Ez jelképezte a szentté avatást. Az esemény nemcsak vallási, hanem politikai jelentőséggel is bírt: megerősítette a magyar egyház függetlenségét és a keresztény államiság legitimitását.
2000. augusztus 20-án I. Bartholomaiosz konstantinápolyi pátriárka a budapesti Szent István-bazilika előtt bemutatott szentmisén jelentette be, hogy a keleti keresztények is felvették I. Istvánt a szentjeik sorába. Ez egy jelentős gesztus volt, hiszen így a nagy egyházszakadás óta (1054) ő lett az első olyan szent, akit mind a római katolikusok, mind az ortodox keresztények tisztelnek.
Öröksége
Ma a magyar államalapítást és az első királyt ünnepeljük. Szent István saját példájával mutatta meg, milyen az, amikor egy államférfi a hitét a kormányzás szolgálatába állítja. Ránk hagyott öröksége ez a hit, a rend és a nemzeti összetartozás eszméje.
(kép: Benczúr Gyula: Vajk megkeresztelése)